Mit tegyen az ember, ha előtte 100-120 km/óra sebességgel "cammog" egy tűzoltóautó az autópályán? Úgy tűnik, a kérdés jogos, mert nem mindenki van vele tisztában az M5-ös autópályán.
A KRESZ szerint "megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet előzni tilos. Az ilyen gépjármű mögött a követési távolságot úgy kell megválasztani, hogy az ne járjon a közlekedés többi résztvevőjének zavarásával."
De mi az előzés? A definíció szintén a KRESZ-ben található: "járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek."
Akkor egy kicsit érdemes belemélyülni a párhuzamos közlekedés szabályaiba, mert "az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni".
A párhuzamos közlekedésre vonatkozó szabályok kicsit összetettebben a KRESZ-ben, így egy-egy mondat idézésével nem intézhető el, a lényeg az, hogy lakott területen kívül a belső sáv előzésre van. Mindezek fényében a megkülönböztető jelzéseit használó tűzoltóautó hiába a külső sávban megy, nem lehet elmenni mellette.
Józan ésszel belegondolva, nem is érdemes legyorsulni a tűzoltóautót, ugyanis nem tudhatjuk, milyen veszély van előtte, márpedig valami van, nem véletlenül riasztották. Könnyen előfordulhat váratlan irányváltoztatás vagy fékezés is részéről, tehát kellő távolságban lemaradva szabad csak követni.
Tűzoltóautók baleseteiről itt találhatóak képek.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Miklós Berke 2016.07.01. 05:14:41
Leylandi 2016.07.01. 09:44:07
"42. § (3) Megkülönböztető jelzéseKET"
A KRESZ következetesen különbséget tesz eközött meg a csak "Megkülönböztető fényjelzést használó" gépjármű között, és az előzési tilalomban az előbbi szerepel.
De vajmi kevés esetben használja a tűzoltóautó a fény- és hangjelzéseit EGYSZERRE. Olyankor tényleg nem célszerű előzni. Ha viszont csak villog, attól nyugodtan megelőzheted, persze körültekintően.
E-Tanú 2016.07.01. 09:45:49
Leylandi 2016.07.01. 10:48:22
Amúgy továbbra is fenntartom, hogy a KRESZ szerint ha valami (mentő, rendőr, tűzoltó, vámos, orvos, vérszállító, kormányfő, katasztrófavédelem, akármi) minden megkülönböztető(!) (tehát a 42. § szerint a színében legalább a kék megvan, és hangjelzést is ad) jelzését használja egyszerre, nem előzzük meg, de ha csak fényjelzést ad, megelőzzük. A belső utasításokkal, szokásokkal, KGST-szabvánnyal meg a taj-csi mozdulatokkal nem törődve. Felesleges ezt ragozni, hogy a tűzoltó így, a rendőr úgy, a mentő meg amúgy szokott, de csak ha a sofőr jól van lakva, meg ha amazt mondták neki.
paprikáscsirke 2016.07.01. 12:10:06
"A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője - a rendőr és a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések jelzéseit kivéve - a közúti jelzéseket, továbbá a 24-43. §-okban foglalt rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette."
Az előzés a 34.§., tehát a fény- és hangjelzést együttesen kell használni, hogy a szabályokat figyelmen kívül hagyhassa.
kercsi vííí 2016.07.01. 12:16:11
paprikáscsirke 2016.07.01. 12:27:10
"E járművek sajátos jogi helyzetét a jelzés vagy jelzések használata ala-pozza meg. Mozgásban lévő járműnél a speciális jogi státusz megteremtésé-hez a jelzések együttes használata szükséges. Az álló jármű esetén csak fény-jelzés használható, ez azonban aktivizálja mindazokat a kötelezettségeket, amelyeket a jogszabály e helyzetre – az álló, megkülönböztető jelzést haszná-ló jármű megközelítésére, a mellette való elhaladásra – meghatároz. Az álló, de forgalomba bekapcsolódni kívánó, megindulásra készülő jármű, már álló helyzetben is bekapcsolhatja a hangjelzést."
Szerintem is oka van, hogy a szabály egyik helyen megkülönböztető jelzéseket ír, másik helyen megkülönböztető fényjelzést. A kettő nem lehet ugyanaz.
Egyébként a hivatalos KRESZ vizsga anyagéban is megtalálható egy ilyen kérdés:
"Megelőzhető-e az a mentőautó, amelyik használja a megkülönböztető fényét, de nem szirénázik?" A válasz: igen.
Plaszter 2016.07.01. 13:04:16
Amúgy meg csak gratulálni tudok a sok ostobának. Lehetne bennük annyi racionália gondolkodás, hogy tudják, ha szer kocsi a pályan vonul, az nem véletlen. Mert ugye milyen poén 1-2, vagy akármennyi km után pont ezt a csürhét kerülgetni a kárhely előtt.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal