Nagy érdeklődést váltott ki a UNIX sofőrjének napokban történt ámokfutása, akkor azonban külső szemlélőként élvezhettem az előadást. Most én kerültem ugyanezen a részen egy elég veszélyes helyzetbe, és csak rajtam múlt, hogy nem történt baleset.

Budapesten, a XI. kerületben a Tétényi út Csurgói út és Kondorosi út közötti szakasza eléggé furcsa képződmény, mintha egy felüljáró vagy egy híd lenne, ami amúgy akár igaz is lehet, mert alatta patak csörgedezik. A menetirányokat útburkolati jel választja el, de azt nem lehet tudni igazából, egy irányba egy- vagy kétsávos az út. A 11/2001. (III. 13.) KöViM rendeletből nekem az tűnik ki, hogy egy sávnak minimum 2,75 méter szélesnek kell lennie, tehát ha a teljes szélesség 11 méter, akkor akár két sáv is lehet egy irányba. A Tétényi út folytatása kifelé, a Sáfrány utca amúgy 2x1 sávos, a Csurgói úttól befelé a Tétényi út szintén 2x1 sávos.

Én a Tétényi úton a Csurgói úttól a Kondorosi út irányába haladtam ötvenes tempóban. Nem tapadtam rá a szalagkorlátra, mert ott amúgy is a hátsómban volt egy másik személyautó. Annak az öregecske vezetője azonban merészet művelt. Elkezdett egyre inkább rám jönni mellettem, így nem tudtam a Sáfrány utcai továbbhaladásomhoz kellően jobbra húzódni. Az egyértelmű volt, hogy nem kanyarodok balra a Kondorosi útra, hiszen nem indexeltem. Ennek ellenére csak jön a mögöttem lévő személyautó, így a fékezés mellett döntöttem. Nem mertem egy gyorsítást bevállalni, mert előttem is volt egy egyenesen továbbhaladó autó, és nem tudtam, a mögöttem/mellettem érkezőnek mekkora a lendülete. Nem valószínű, hogy ötvenről pár másodperc alatt 70-80-ra felgyorsítok, ami elég a beféréshez, és még aztán fékezhetek is egyet, hogy ne kenődjek fel az előttem haladóra.

Egyértelműen úgy érzem, nem volt normális a mögöttem jövő autó vezetője. Persze haladhattam volna jobban jobbra húzódva is, de nem tettem, részint pont azért, mert a mögöttem lévő nagyon rajtam volt. Egy biztos, ezzel az úttal itt valamit kezdeni kell. Meglátásom szerint a szélessége pont arra alkalmas, hogy a két szélén kerékpársávot jelöljenek ki, és így egyértelműen 2x1 sávos lenne.

A bejegyzés trackback címe:

https://e-tanu.blog.hu/api/trackback/id/tr1311733381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Xxxzzz 2016.09.24. 17:00:25

Mi van kisköcsög a fagyi visszanyal?
Neked mindenki ámokfutó?!
Neked kellene jobbra húzódni de leginkább gyalog járni! Legközelebb feljelentelek személyiség jogok megsértése miatt! Remélem büszke vagy magadra, hogy egy család megélhetését tetted tönkre! Egyszer remélem lesz majd egy ámokfutó, aki tényleg az árokba tol. Gratulálok hogy ennyire ráérsz, de lesz majd aki téged tesz fel.

Johnny Pop 2016.09.25. 03:34:36

Üdvözlöm! Részben egyet tudok érteni Önnel. Azonban saját véleményem is van. A környéket kiválóan ismerem, hiszen erre lakom.

A híd kétszer két sávos. Nagy forgalom esetén mindkét sávot használják az autók. A híd mérete lehetővé teszi, és indokolja is ezt. (A Tétényi út és az Etele út kereszteződésnél, a szolgáltatóház előtt levő, kifelé vezető, nem túl régen létrehozott forgalmi sávok még ennél is keskenyebbek, alig szélesebbek egy autónál.)

Amennyiben az Ön által leírt esetben a másik autó gyorsabban haladt 50-nél, az természetesen szabálytalan. Ez egyértelmű.

Viszont az ő szemszögéből az eset úgy nézhetett ki - mivel számára nyilvánvaló volt, hogy két sáv van -, hogy az ő sávja folytatódik egyenesen, a Sáfrány utca irányába, az Önéből, pedig be lehet kanyarodni a Kondorosi útra, az uszoda felé.

Amennyiben ezt feltételezte, valószínűleg nyugodtan haladt tovább előre. Talán nem is feltételezte, hogy Ön is egyenesen kíván haladni. Az elsődleges információ a számára az lehetett, hogy Ön a másik sávban van, és nem indexel, hogy sávot kíván váltani. Azonban az, hogy Ön egyáltalán nem indexelt, azzal együtt, hogy szerinte két sáv van, egy bizonytalan forgalmi szituációt sugallt, amiből csak egy megengedettnél nagyobb sebességgel történő haladással látta a kiutat.

Az Ön részéről helyes döntés volt a fékezés, ahelyett, hogy rágyorsított volna, és ezzel veszélyhelyzetet idézett volna elő.

(Én is rá szoktam dudálni azokra, akik az említett helyen, vagy másutt szabálytalanul bevágnak elém, adott esetben hirtelen fékezésre kényszerítve.) A hídon, a Sáfrány utca felé minden esetben kiemelt figyelemmel kell haladni, hiszen a sarkon van egy gyalogosátkelőhely.

Természetesen a közlekedés nem alapulhat feltételezéseken. Mindennek egyértelműnek kell lennie. Különben balesetveszélyes helyzetek alakulhatnak ki, balesetek történhetnek.

A hídon szaggatott vonallal egyértelműsíteni kellene a két sávot. A külső sávból csak a Sáfrány utca felé lehetne haladni, a belsőből, pedig a Kondorosi útra, az uszoda felé lehetne fordulni.

A kerékpársáv létrehozását nem tartom jó ötletnek, mivel a hídon elég nagy a forgalom, buszok is járnak rajta. Mivel végig szalagkorlát van az út mentén, egy kerékpárost érintő, balesetveszélyes helyzet esetén nincs menekülési lehetőség.

Kerékpározni, pedig a híd melletti járdán is lehet. A hídon egyébként - a nagy forgalom miatt - úgyis érezhetően szennyezettebb a levegő, mint lent a járdán. (Én sokat autózom, de sokat is biciklizem. Mindkét álláspontot tudom
képviselni.)

kercsi vííí 2016.09.26. 09:10:10

@Johnny Pop: Miből gondolod, hogy kétszer két sávos az út?

Johnny Pop 2016.09.26. 10:02:15

@kercsi vííí: Szia! Simán elfér rajta két autó is egymás mellett. (Természetesen ugyanabban az irányban. ☺) Nagy forgalomban, főként reggel sok autó ki is használja ezt a lehetőséget. Külön sávban halad, aki a Kondorosi útra, balra akar fordulni, és külön sávban, aki egyenesen halad tovább a Sáfrány utcában, esetleg befodul jobbra. (Tétényi út - Etele út sarkán ennél keskenyebb egy sáv. Mégis külön sáv! A szolgáltatóház elött, a Bikás park felől egyenesen jövő autók haladhatnak ebben.) Nem tartom jó ötletnek, hogy a hídon irányonként csak egy sáv legyen. Ez csak megnehezítené a közlekedést. A két sávot elválasztó szaggatott vonalra, viszont szükség lenne, az egyértelműség miatt. Jelölni kellene a sávokban és táblán is, hogy a belső sáv végén csak balra lehet fordulni, a külsőből, pedig egyenesen, illetve jobbra lehet fordulni.

kercsi vííí 2016.09.26. 10:55:27

@Johnny Pop: Ezek szerint azt nem tudod, hogy nem az alapján kétsávos az út, hogy valaki szerint elfér-e ott egymás mellett két autó vagy sem (tényleg, két busz elfér egymás mellet?). Jogszabály írja elő a minimális szélességet.

kercsi vííí 2016.09.27. 13:46:55

@Johnny Pop: Tehát a híd 2x1 sávos, hiszen nincs meg egy irányba a 3 méter.

Johnny Pop 2016.09.28. 23:59:08

Most mértem a Map Distace Meter alkalmazással a híd szélességét. 12-13 méter körüli érték jött ki. Ez alapján kétsávos. Ha másképp lenne, és nem lenne meg a 12 méter (csak 11 méter), akkor a következő dilemmával szembesülnénk: a híd csak és kizárólag ATTÓL lenne egysávos, hogy busz is jár rajta, különben lehetne kétsávos is. Viszont azt, hogy jár-e rajta busz, vagy sem, nem köteles tudni az az autós, aki például a Csurgói úton jön a Fehérvári út felől, és a hídon folytatná útját. Vagy az, aki a Csurgói másik feléről kanyarodik a hídra. Ők a hidat kétsávosnak is tekinthetik. Akik, pedig - bármerről is jönnek - tudják is, hogy jár itt busz ők sem fogják a híd szélességét lemérni mérőszalaggal, mielőtt ráhajtanak. Ez a helyzet - ahogy jelenleg is van - bizonytalan közlekedési szituációkat okoz, melyet a javasolt felfestésekkel (a két sáv szaggatott vonallal torténő egyértelműsítése, továbbá a busz közlekedési útvonalának kijelölése a sávokon, sárga satírozással) meg lehetne szüntetni.

Tűzvályó 2016.09.29. 07:34:22

@Johnny Pop: Kérlek idézd azt a jogszabályt, amiben ez a buszos dolog van.

Johnny Pop 2016.09.29. 12:29:21

@Tűzvályó: Kérésednek megfelelően idézem az idevágó jogszabályt.

 11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet
az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól

Melléklet a 11/2001. (III. 13.) KöViM rendelethez

2.2. Az útburkolati jellel jelölt forgalmi sávok megengedett legkisebb szélessége - azokat az indokolt eseteket kivéve, amelyeknél szélességkorlátozás vagy egyes járműfajták közlekedésének tilalma is szükséges - lakott területen legalább 2,75 méter, lakott területen kívül pedig legalább 3 méter.

2.4.
b) az autóbusz-forgalmi sáv, az autóbuszöböl, a kapaszkodósáv, a lassító- és gyorsítósáv legalább 3 méter és legfeljebb 4 méter

Tűzvályó 2016.09.29. 12:39:15

@Johnny Pop: Itt nincs autóbusz-forgalmi sáv.

Johnny Pop 2016.09.29. 18:21:32

@Tűzvályó: 1. Személyautóval közlekedőknek (a hídra rákanyarodóknak) akkor sem kötelező tudniuk, hogy itt jár-e busz, vagy sem. Látják az út szélességét - szerintük kétsávos - és e szerint közlekednek.

2. Kijelölt buszsáv valóban nincs, csak buszközlekedés! (Attól nem válik egy busz keskenyebbé, hogy nem kijelölt buszsávban halad.

Kartall 2016.09.29. 21:56:13

Nem jár Johhny Pop rossz irányban, de...

Forgalmi sáv: az úttestnek egy gépkocsisor biztonságos közlekedésére elegendő szélességű - akár útburkolati jellel megjelölt, akár meg nem jelölt - része.

Az útburkolati jellel jelölt forgalmi sáv szélessége legalább 2,75 m, az útburkolati jellel nem jelölt forgalmi sáv szélessége legalább 3 m.

Tehát nem attól lesz két forgalmi sáv, hogy két szgk. elfér egymás mellett, hanem, ha ez a méret adott.

A felvétel készítője nem tartotta be a jobbra tartás szabályát, ám a másik jármű jobbról előzött, amit meg nem tehetne meg.

Tolesz 2016.09.30. 12:24:38

@Kartall: Az út jobb oldalán ment, nem hiszem, hogy egy angol megélhetési bevándorló lenne.
süti beállítások módosítása