Nagy érdeklődést váltott ki a UNIX sofőrjének napokban történt ámokfutása, akkor azonban külső szemlélőként élvezhettem az előadást. Most én kerültem ugyanezen a részen egy elég veszélyes helyzetbe, és csak rajtam múlt, hogy nem történt baleset.
Budapesten, a XI. kerületben a Tétényi út Csurgói út és Kondorosi út közötti szakasza eléggé furcsa képződmény, mintha egy felüljáró vagy egy híd lenne, ami amúgy akár igaz is lehet, mert alatta patak csörgedezik. A menetirányokat útburkolati jel választja el, de azt nem lehet tudni igazából, egy irányba egy- vagy kétsávos az út. A 11/2001. (III. 13.) KöViM rendeletből nekem az tűnik ki, hogy egy sávnak minimum 2,75 méter szélesnek kell lennie, tehát ha a teljes szélesség 11 méter, akkor akár két sáv is lehet egy irányba. A Tétényi út folytatása kifelé, a Sáfrány utca amúgy 2x1 sávos, a Csurgói úttól befelé a Tétényi út szintén 2x1 sávos.
Én a Tétényi úton a Csurgói úttól a Kondorosi út irányába haladtam ötvenes tempóban. Nem tapadtam rá a szalagkorlátra, mert ott amúgy is a hátsómban volt egy másik személyautó. Annak az öregecske vezetője azonban merészet művelt. Elkezdett egyre inkább rám jönni mellettem, így nem tudtam a Sáfrány utcai továbbhaladásomhoz kellően jobbra húzódni. Az egyértelmű volt, hogy nem kanyarodok balra a Kondorosi útra, hiszen nem indexeltem. Ennek ellenére csak jön a mögöttem lévő személyautó, így a fékezés mellett döntöttem. Nem mertem egy gyorsítást bevállalni, mert előttem is volt egy egyenesen továbbhaladó autó, és nem tudtam, a mögöttem/mellettem érkezőnek mekkora a lendülete. Nem valószínű, hogy ötvenről pár másodperc alatt 70-80-ra felgyorsítok, ami elég a beféréshez, és még aztán fékezhetek is egyet, hogy ne kenődjek fel az előttem haladóra.
Egyértelműen úgy érzem, nem volt normális a mögöttem jövő autó vezetője. Persze haladhattam volna jobban jobbra húzódva is, de nem tettem, részint pont azért, mert a mögöttem lévő nagyon rajtam volt. Egy biztos, ezzel az úttal itt valamit kezdeni kell. Meglátásom szerint a szélessége pont arra alkalmas, hogy a két szélén kerékpársávot jelöljenek ki, és így egyértelműen 2x1 sávos lenne.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Xxxzzz 2016.09.24. 17:00:25
Neked mindenki ámokfutó?!
Neked kellene jobbra húzódni de leginkább gyalog járni! Legközelebb feljelentelek személyiség jogok megsértése miatt! Remélem büszke vagy magadra, hogy egy család megélhetését tetted tönkre! Egyszer remélem lesz majd egy ámokfutó, aki tényleg az árokba tol. Gratulálok hogy ennyire ráérsz, de lesz majd aki téged tesz fel.
Johnny Pop 2016.09.25. 03:34:36
A híd kétszer két sávos. Nagy forgalom esetén mindkét sávot használják az autók. A híd mérete lehetővé teszi, és indokolja is ezt. (A Tétényi út és az Etele út kereszteződésnél, a szolgáltatóház előtt levő, kifelé vezető, nem túl régen létrehozott forgalmi sávok még ennél is keskenyebbek, alig szélesebbek egy autónál.)
Amennyiben az Ön által leírt esetben a másik autó gyorsabban haladt 50-nél, az természetesen szabálytalan. Ez egyértelmű.
Viszont az ő szemszögéből az eset úgy nézhetett ki - mivel számára nyilvánvaló volt, hogy két sáv van -, hogy az ő sávja folytatódik egyenesen, a Sáfrány utca irányába, az Önéből, pedig be lehet kanyarodni a Kondorosi útra, az uszoda felé.
Amennyiben ezt feltételezte, valószínűleg nyugodtan haladt tovább előre. Talán nem is feltételezte, hogy Ön is egyenesen kíván haladni. Az elsődleges információ a számára az lehetett, hogy Ön a másik sávban van, és nem indexel, hogy sávot kíván váltani. Azonban az, hogy Ön egyáltalán nem indexelt, azzal együtt, hogy szerinte két sáv van, egy bizonytalan forgalmi szituációt sugallt, amiből csak egy megengedettnél nagyobb sebességgel történő haladással látta a kiutat.
Az Ön részéről helyes döntés volt a fékezés, ahelyett, hogy rágyorsított volna, és ezzel veszélyhelyzetet idézett volna elő.
(Én is rá szoktam dudálni azokra, akik az említett helyen, vagy másutt szabálytalanul bevágnak elém, adott esetben hirtelen fékezésre kényszerítve.) A hídon, a Sáfrány utca felé minden esetben kiemelt figyelemmel kell haladni, hiszen a sarkon van egy gyalogosátkelőhely.
Természetesen a közlekedés nem alapulhat feltételezéseken. Mindennek egyértelműnek kell lennie. Különben balesetveszélyes helyzetek alakulhatnak ki, balesetek történhetnek.
A hídon szaggatott vonallal egyértelműsíteni kellene a két sávot. A külső sávból csak a Sáfrány utca felé lehetne haladni, a belsőből, pedig a Kondorosi útra, az uszoda felé lehetne fordulni.
A kerékpársáv létrehozását nem tartom jó ötletnek, mivel a hídon elég nagy a forgalom, buszok is járnak rajta. Mivel végig szalagkorlát van az út mentén, egy kerékpárost érintő, balesetveszélyes helyzet esetén nincs menekülési lehetőség.
Kerékpározni, pedig a híd melletti járdán is lehet. A hídon egyébként - a nagy forgalom miatt - úgyis érezhetően szennyezettebb a levegő, mint lent a járdán. (Én sokat autózom, de sokat is biciklizem. Mindkét álláspontot tudom
képviselni.)
kercsi vííí 2016.09.26. 09:10:10
Johnny Pop 2016.09.26. 10:02:15
kercsi vííí 2016.09.26. 10:55:27
Johnny Pop 2016.09.27. 12:57:02
Johnny Pop 2016.09.27. 13:37:28
kercsi vííí 2016.09.27. 13:46:55
Johnny Pop 2016.09.28. 23:20:15
Johnny Pop 2016.09.28. 23:59:08
Tűzvályó 2016.09.29. 07:34:22
Johnny Pop 2016.09.29. 12:29:21
11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet
az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól
Melléklet a 11/2001. (III. 13.) KöViM rendelethez
2.2. Az útburkolati jellel jelölt forgalmi sávok megengedett legkisebb szélessége - azokat az indokolt eseteket kivéve, amelyeknél szélességkorlátozás vagy egyes járműfajták közlekedésének tilalma is szükséges - lakott területen legalább 2,75 méter, lakott területen kívül pedig legalább 3 méter.
2.4.
b) az autóbusz-forgalmi sáv, az autóbuszöböl, a kapaszkodósáv, a lassító- és gyorsítósáv legalább 3 méter és legfeljebb 4 méter
Tűzvályó 2016.09.29. 12:39:15
Johnny Pop 2016.09.29. 18:21:32
2. Kijelölt buszsáv valóban nincs, csak buszközlekedés! (Attól nem válik egy busz keskenyebbé, hogy nem kijelölt buszsávban halad.
Kartall 2016.09.29. 21:56:13
Forgalmi sáv: az úttestnek egy gépkocsisor biztonságos közlekedésére elegendő szélességű - akár útburkolati jellel megjelölt, akár meg nem jelölt - része.
Az útburkolati jellel jelölt forgalmi sáv szélessége legalább 2,75 m, az útburkolati jellel nem jelölt forgalmi sáv szélessége legalább 3 m.
Tehát nem attól lesz két forgalmi sáv, hogy két szgk. elfér egymás mellett, hanem, ha ez a méret adott.
A felvétel készítője nem tartotta be a jobbra tartás szabályát, ám a másik jármű jobbról előzött, amit meg nem tehetne meg.